Praktische en theoretische richtlijnen voor een doelmatige omgang met een bommelding.
Voor wie bestemd?
De opleiding is speciaal ontwikkeld voor telefonistes, callcenter medewerkers, meldkamer, receptiepersoneel, (directie-)secretaresses, veiligheidsmedewerkers en bedrijfshulpverleners die kunnen worden geconfronteerd met (telefonische) bommeldingen.
De inhoud
In deze training wordt inzicht gegeven in een systematisch aanpak bij dreiging met geïmproviseerde explosieven. De cursus Omgaan met bommeldingen heeft tot doel de cursist in theoretische en praktische zin voor te bereiden op het veilig, effectief en doelmatig afhandelen van activiteiten die volgen op een bomdreiging, bommelding of het daadwerkelijk aantreffen van een geïmproviseerd explosief. Zo kan een bomdreiging veilig en efficiënt worden afgehandeld.
De inhoud van de training:
- Introductie
- Vormen van bomdreiging
- Het doel van een bomdreiging
- Chronologisch overzicht van een bomincident
- Betrokken (semi) overheidsdiensten
- Het gesprek en het verzamelen van cruciale gegevens
- Procedures en regelgeving
- De evaluatie van de dreiging
- Het ‘Eerste uur’ (greep krijgen op het incident)
- Voorbeelden van bomdreigingen
- Evaluatie en afsluiting
Het resultaat
U weet bij telefonische bommeldingen correct in te spelen op de bommelder en de juiste vragen te stellen, waardoor een incident mogelijk minder hoeft te worden opgeschaald of zelfs kan worden voorkomen.
Aan het einde van de opleiding ontvangt elke deelnemer een bewijs van deelname.